New Deal

Digitale kompetencer og erfaringer

VisitDenmark tager Danmark ind i den Grey zone

with 14 comments

Kan du huske Amanda? Eller DeMars. Eller Dora? ? Man kan til nød leve med årtiers uendelig it-kollaps i staten Danmark. Måske kan man endda acceptere at det endnu ikke er lykkes at skaffe digitale journaler på sygehusene, men at det sikreste sted i en journal er i sengen sammen med patienten. Men nu er der sgu noget rigtig råddent i Danmark.

Hun hedder Karen26, er en opfindelse fra reklamebureauet Grey og kunden er VisitDenmark. Briefet til bureauet har tilsyneladende været, at der ikke rigtig er nogen, der kender Danmark, som destination. Og det skal der – død og pine – laves om på. Det er i alle fald det som direktør i VisitDenmark Dorte Kiilerich, fortæller i TV 2 søndag aften. Løsningen er at slippe en video på Youtube og seede den. Vi har en viral succes!

Videoen indeholder en enlig, dansk mor, der efter et tilfældigt one-night stand med en turist i Danmark, leder efter en kontakt med den uvidende far. Hendes fremgangsmåde er så at slippe en video med hende og sønnike på Youtube, så faderen måske melder sig. Ikke sådan at forstå at hun har nogen forventninger, for her i Danmark er vi nemlig åbne, ansvarlige og har et system i ryggen, der hjælper os – så faderen skal egentlig bare give sig til kende, for hyggens skyld.

Dette må være verdens dårligste kopi af verdens bedste destinationsbranding, nemlig den australske kampagne “World´s best job“. Og her kommer det, der er så svært at leve med. Reklamebureauet Grey, der tydeligt stadig lever i 1840erne da P.T. Barnum grundlagde reklamen, med opfattelsen at al omtale er god omtale, mener at dette er: “det er den mest effektive kampagne, der er skabt nogensinde for en dansk virksomhed”. Det siger den strategiske direktør for Grey, han hedder (forhåbentligt ikke længe) Peter Helstrup. VisitDenmark er stolte af deres (til nu) 880.000 visninger på Youtube. Og det er måske den mest effektive kampagne, der nogensinde er skabt. Men det er ikke et heldigt budskab vi spreder.

Dette er de blinde, der leder de blinde. Jeg er ked af at blive så kategorisk, men når støvet har lagt sig fra denne sag, kommer der til at være kø af langt hår og røde ører i postkassen, for dette er det største og dummeste selvmål noget gammelt dansk reklamebureau kombineret med en total uvidende kunde, kunne score.

1 – Man må ikke lyve. Heller ikke på Youtube. Slet ikke når man er staten Danmark.
2 – Når folk involverer sig så involverer de sig – også i en blondine fra Danmark, som ikke kan administrere fremmede accenter og sikker sex.
3 – Involvering er en positiv ting, der ikke skal efterfølges af en lang næse – men mødes.

En ting er den vrede entourage af Nationen-skribenter fra Ekstra Bladet, der kommer til at hade at “deres skattepenge er brugt til at markedsføre Danmark på en løgn”. Jeg er ligeglad. At Norge er “powered by nature” (prøv med olie) og Grønland “Den største oplevelse” (jeg synes mine døtre er større) er måske også diskutabelt. Og reklame skal ikke være konsensus – for så bliver det virkelig uinteressant. Men det skal fandme ikke være løgn. Øv. Og her går rumlen om at fordi det er nye medier, så kan man godt lyve eller være sødløgnere, som VisitDenmarks direktør forsvarer sig, bare ikke. For det er de samme mennesker, der forbruger alle medier. Nye, som gamle. Så vi kan ikke tillade os at skære verden sådan. Hvis vi lyver på Youtube lyver vi pr. definition også i vores annoncer i New York Times.

Hvad skal vi stille op med al den opmærksomhed, som “den mest effektive kampagne, der er skabt nogensinde for en dansk virksomhed” skaber os? Hvem skal stille op og sige: “hey, det er bare løgn – slap af, vi er nordens svar på Jamaica, besøg nu Danmark!” – direktøren for VisitDenmark? Grey? Danskerne?

Her kommer vi til den del, der ikke er sevet ind i arbejdsgangen på gamle, støvede bureauer, som f.eks. Grey. At kontakt ikke er lig med succes. Nu har vi grebet “hele verden” om hjertet. Vi har fortalt dem en gribende historie, som tilsyneladende er sød og kærlig og rummelig. Men det er den jo ikke. For næste skridt er at tage sminken af og vise at vi ikke græder med dem, men griner af dem. Vi har i virkeligheden fortalt dem at Danmark kan man ikke stole på. Det der har værdi i 2009 og frem er god og ærlig kontakt – ja, faktisk helst dialog. Ærlig talt – den tabte vi sgu.

Karen26, som i virkeligheden er en skuespiller, der hedder Ditte – og hendes faderløse søn August, der skulle vinde verden med løgn: Det er så ringe. Det er dårligt tænkt, dumt skrevet, elendigt udført, skidt eksekveret – men allerværst: skadeligt for vores fælles brand Danmark. Eftersom det nu hastigt er på vej i minus vil jeg foreslå at vi omgående nedlægger VisitDenmark og erstatter dem med et statsligt firma, som skal redde resterne af den danske reklame- og turistbranche… vi kunne jo kalde det ResetDenmark.

Written by Patrick Bay Damsted

september 13, 2009 hos 9:44 pm

14 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Noget som VisitDenmark’s bureau, Grey, tilsyneladende bakker 100% op og dermed også – som Patrick Damsted skriver – diskvalificerer sig selv som et bureau, det er værd at satse på i […]

  2. […] 01:44 Blog. Patrick Damsted: VisitDenmark tager Danmark ind i den Grey zone […]

  3. Ja, en reset-knap ville være rar, selvom den nu ikke kun skal virke på denne sag… (og ingen sager nævnt; ingen glemt)

    Michael Kjeldsen

    september 14, 2009 at 6:08 am

  4. Det er ikke det eneste – http://www.heartshare.dk/?p=146

    Søren

    september 14, 2009 at 6:12 am

  5. Hold da op. Jeg er ikke enig. Reklame har da aldrig på noget tidspunkt været et talerør eller en platform for sandheden. Reklame skal inspirere, udfordre, underholde og formidle produkter, budskaber eller holdninger. og så skal Reklamer i øvrigt udvikles hele tiden.
    Grey har i mine øjne begået en virkelig vovet men skarp kampagne som i den grad rykker til grænserne for hvordan en Nation må markedsføre sig. Man er brudt igennem mediestøjen. Man har fået en lang række af debatører til at tilkendegive deres holdning til sagen og kampagnen – enige eller uenige. Og man har sekundært fået sat budskabet på dagsordenen: Hvordan kan og skal et land som DK markedsføres sig. Via helikopterbilleder af Øresundsbroen, tivoligarden og den lille havfrue, eller via grænsesøgende og (provokekende) værdibaseret kommunikation? Jeg stemmer for det sidste.

    emilspangenberg

    september 14, 2009 at 7:22 am

  6. Hvad fanden havde de tænkt sig med dette??
    Der er typisk dansk tænking at hvis alle de andre nu bare gjorde som os så ville alt være meget bedre.
    I Danmark er den slags adfærd helt OK, og det synes jeg også det skal være, men i mange andre lande anses det for umoralsk at gå ud og drikke sige fuld også havde sex med ukendte mænd (og så endda ubeskyttet??) Så hvordan promovere det Danmark positivt??
    Ja, jeg er målløs…

    Det ser nu ud til at klippet er taget ned, kan det virkeligt tænkes at de har fået kolde fødder???

    Nicolai Amter

    september 14, 2009 at 8:19 am

  7. @emilspangberg: Jeg tvivler ærlig talt på at majoriteten, som vel er målgruppen for denne reklame, forstår budskabet og den “pionerånd”, som du påstår reklamen udviser indenfor markedsføring. Som pointeret andetsteds: “Har de slet ikke overvejet den potentielle badwill for Visit Denmark især i kartolske, kristne eller muslimske lande?” (http://politiken.dk/indland/skrivdanmark/article787962.ece) og ikke bare for VD, men også for DK.
    Handler der her om DKs ve og vel eller bare om at flashe at man godt tør bryde markedsføringskonventioner?
    En ting er at vi diskuterer reklamen internt i DK og kender til baggrunden for den, men potentielle turister ser den og kender i al sandsynlighed ikke til vores diskussion om “Nationsmarkedsføring”. Herefter er det kun dårlig markedsføring.

    Chris

    september 14, 2009 at 8:28 am

  8. @Nicolai Amter:
    Ja, Reklamen er taget ned da man har fået kolde fødder hos VDK.
    @Chris: En reklamefilm som denne kan ikke holdes ansvarlig for Danmarks ve og vel ude i verden. Det ansvar påhviler de folkevalgte på Borgen. og de gør (efter min mening) i forvejen et fremragende stykke arbejde i at besværliggøre den positive historiefortælling om vores land. Her er et kreativt og kontroversielt bud på en ny slags historiefortælling som måske netop skulle prikke lidt til katolske og muslimske lande. Hvem ved, måske de en dag ville booke en billet for at se “giraffen” i et land hvor kvinderne lader deres lyse hår hænge løst, har fri adgang til internettet og endda går i byen, drikekr alkohol og har samkvem med fremmede mænd (med børn til følge eller ej) For det er jo egentligt ikke noget skævt billede af Danmark – spørgsmålet er bare om vi tør stå ved det eller ej.
    Jeg synes stadig det er en fremragende idé og en god eksekvering. Men strategien lader til at være uklar jf. VDK nedtagning af filmen i dag. Desværre.

    emilspangenberg

    september 14, 2009 at 9:42 am

    • @emilspangenberg
      Du kan ikke se at ved sælge Danmark med nogle værdier som mange af modtagerne ikke deler så kommer man ikke så langt??
      Til de klimabevidste ville man jo heller ikke sælge en 4-hjuls trækker på at den bruger meget benzin.

      Det her ikke noget med om hvor vidt man vil stå ved noget eller ej, det har noget med at fremlægge de ting som modtageren vil finde tiltrækkende og/eller interessant.

      Hvor er den fremragende idé ved en kvinde som søger en mand hun har haft fuldesex med?? Tror du virkeligt at mennesker fra katolske og muslimske land vil tage til DK bare fordi kvinderne er frigjorte?? Det har jeg svært ved at tro er det store argument for f.eks. børne familier.

      Viral marketing virker kun hvis modtageren ønsker at finde ud af mere eller at der er en oplevelse ved at se klippet og så sender den videre (viral), det sker jo ikke her, da der netop ikke er nogle historiefortælling.

      Nicolai Amter

      september 14, 2009 at 10:10 am

  9. @Nicolai Amter:
    Jeg synes at filmen kommunikerer nogle værdier som er prisværdige og at historiefortællingen er yderst interessant og nytænkende. At det er stødende på en lang række meningsdannere bliver så også kampagnens død, og det er ærgerligt. Jeg ville gerne have set hvordan kampagnen var landet når bølgerne havde lagt sig og om den eventuelt ville blive fulgt op af lignende videoer fra andre typer Danskere.

    emilspangenberg

    september 14, 2009 at 10:32 am

  10. @emilspangenberg – “Via helikopterbilleder af Øresundsbroen, tivoligarden og den lille havfrue, eller via grænsesøgende og (provokekende) værdibaseret kommunikation?” – jeg tror ikke det er enten eller. Jeg er sikker på at værdibaseret kommunikation for det første skal fremføre værdier, der er fundet i produktet – men som OGSÅ modsvarer hvad den eventuelle kunde har brug for. Og der er ikke mange sammenfald i denne eksekvering.

    @Nicolai Amter – jeg er meget enig. Langt de fleste, der ser denne video vil involvere sig følelsesmæssigt i historien – for derefter at få verdens længste næse. Det går ikke. Det er skidt.

    Opsummeret synes jeg faktisk det mest latterlige er at de tager videoen ned, det er endnu et bevis på man simpelthen ikke aner… har nogen idé om, hvordan dette medie virker. Men det blev jo antydet allerede søndag i deadline, hvor VDs direktør mente at det var ok at lyve på Youtube. Også selvom man var VD. Min oplevelse af denne sag er uændret – et bureau, der ikke har en snert af idé om hvad de gør og hvor de gør det – og en kunde med samme træk. Det giver laveste fællesnævner og det fik vi.

    Patrick Damsted

    september 15, 2009 at 6:04 am

  11. @Patrick Damsted: Der er jo gået massiv politik i den her sag, eftersom alle skulle vaske hænder og vinde billig medietid, i løbet af i går. Som jeg skrev ville jeg meget gerne have set næste kapitel i denne kampagne, for jeg giver Grey den credit at de MÅ have tænkt filmen og budskabet videre end bare hertil. At Grey så ikke kender deres kundes politiske bagland godt nok er så bare ærgeligt for alle.

    emilspangenberg

    september 15, 2009 at 7:19 am

  12. Claus Skytte’s indlæg på K-forum er ikke helt ved siden af: http://www.kommunikationsforum.dk/claus-skytte/blog/den-moderne-havfrue

    emilspangenberg

    september 15, 2009 at 7:21 am

  13. Som modspil til Skytte’s indlæg, så tag at læs adland.tv’s

    Not quite done with #Karen26 – this what you did wrong Grey and GoViral.

    http://adland.tv/content/not-quite-done-karen26-what-you-did-wrong-grey-and-goviral

    Miklas Njor

    september 16, 2009 at 9:37 am


Skriv et svar til emilspangenberg Annuller svar